24 de novembre, 2006

Tallant l'aigua



A primeries del segle XIX, mentre les potències europees es calentaven les orelles i estaven continuament inflaman el Vell Món, la recién nascuda República americana començava a fer de les seves burlant a tiris i a troyans. Aquets petits vaixells d'apenes 25 metres d'eslora trajinaven mercaderies, pescaven, o es dedicaven a tan honorables ocupacions com el contraban o la pirateria. Les dues veles cangrees, el floc i l'escandalosa, la convertien en una nau de fàcil maniobra i d'envejable rapidesa.



A mesura que avança el segle XIX, els petits pilot boats maduren i creixen superant en ocasions els 40 metres d'eslora, transformant-se en clippers. Amb el mateix diseny de casc, quilla de navalla, afegint un perifloc i un contrafloc sobre el bauprès, i sobre la cangrea del major una vela de gonete i una de sobregonete, el clipper rebia l'etiqueta d'embarcació excepcional, per les seves condicions marineres i la seva excelent velocitat.

A les postrimeries del segle XIX, van ser els únics velers capaços de resistir per uns anys la competència ferotge que va imposar la recién estrenada navegació a vapor.

Per romanticisme o per complicar-me la vida, vaig construir la maqueta d'un pilot boat a l'estiu del 2003 i he començat a contruir ara la del seu succesor. Dos perles que no navegaven, tallaven l'aigua...